torsdag 10 oktober 2013

Tarte Tatin på nytt sätt

En av mina favoriträtter när det gäller äpplen är Tarte Tatin. Nu har jag hittat ett recept på denna underbara äppelrätt, där man istället har använt tomater. Väl värt att prova för alla tomatälskare. Köp gärna flera olika sorter som varierar i storlek och färg och njut den färdiga pajen med en god sallad och kanske lite parmaskinka om du känner att du måste ha lite kött till din måltid. Mums, helt enkelt!

Mitt först försök med Tarte Tatin à la tomates

Här kommer det mycket enkla receptet:

TARTE TATAIN PÅ TOMAT

500 g körsbärs- eller plommontomater
2 vitlöksklyftor
25g smör
1 msk socker
1 msk vit balsamvinäger
0,5 tsk flingsalt och svartpeppar
1 smördegsark, kylt

Garnering: kryddgrönt

Sätt ugnen på 200 grader. Ta fram ett stekjärn eller en gjutjärnspanna som tål ugnsvärme. Halvera tomaterna. Skala och finhacka vitlöken. Smält matfettet i pannan. Rör ner sockret och lå det långsamt steka och bli gyllenbrunt. Ta av stekpannan från värmen. Lägg i de halverade tomaterna, finhackade vitlöken, vinägern, slat och peppar. Blanda runt så att sockerblandningen kommer överallt. Skär ut en cirkel av smördegsarket som är lika stor som pannan. Lägg  smördegslocket över tomaterna och tryck ner kanterna längs pannans insida. Grädda i ugnen ca 15-17 minuter. Ta ut pannan, sätt en stor tallrik ovanpå pannan och vänd hastigt runt. Placera på serveringsfat och garnera med kryddgrönt av någon sort. Servera ljummen.

När jag gjorde denna kaka första gången så använde jag mig av smördeg som jag gjort själv. Den blev lite smulig och kändes rätt tung eftersom den var gjord på smör. När jag tidigare gjort vanlig Tarte Tatin har jag ibland använt mig av färdigköpt smördeg, som känns smidigare och lite lättare. Så klart beroende på att den inte innehåller bara smör. Nästa gång jag bakar Tarte Tatin med tomater ska jag prova med den färdigköpta degen - jag tror att det kommer att bli bättre.

Lycka till!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar