tisdag 24 september 2013

Dags att koka chutney mina vänner

Nu är det äntligen höst och trädgårdarna dignar av äpplen och päron i alla former. Jag är svag för de svenska äpplena - de smakar helt gudomligt! Själv har jag inte längre något äppelträd, det fick offras när huset byggdes ut för ett antal år sedan. Som tur är bor jag på en ort där det finns många trädgårdar och många äppelträd. Igår blev jag glad när en bekant erbjöd mig att komma och hämta en stor kasse med James Grieve. Dagen var räddad! Jag for direkt hem till grytorna och började skala äpplen.
James Grieve, plockade i Bjärred

I våras köpte jag Tareq Taylors kokbok "Sylta, safta och lägg in" och i den hittade jag ett recept på äppelchutney som jag använde som grund och sen gjorde lite justeringar i. Det blev hur gott som helst!
Tareqs vackra och inspirerande kokbok

Den stora skillnaden mot hur jag annars har kokat chutney är att här skulle lök, kryddor, vatten och socker först koka ihop så att nästan all vätska försvann innan man blandade i de tärnade äpplena. Chutneyn blev väldigt smakintensiv och fin i konsistensen. En riktig hit! Prova själva får ni se.



ÄPPELCHUTNEY

4 stora schalottenlökar, fint skivade
2 vitlöksklyftor, hackade
2 röda chili, hackade
2 tsk gula senapsfrön
2 tsk bruna senapsfrön
1 msk curry
4 lagerblad
1 tsk salt
200g strösocker
1 dl vatten
1 kg äpplen, skalade och tärnade
0,75 dl ättika (12%)




Blanda lök, chili, kryddor, salt, socker och vatten i en vid tjockbottnad kastrull. Låt koka upp och koka tills nästan allt vatten kokat bort. Rör ner äpplen och ättika i kastrullen. Låt sedan småkoka i ca 20 min tills en stor del av vätskan avdunstat. Smaksätt ev. med mer ättika efteråt (fast det tyckte jag verkligen inte behövdes). Häll upp i steriliserade varma glaskonserver. Sätt på lock och vänd burkarna upp och ner under nedkylningen. Förvara mörkt och svalt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar