måndag 14 oktober 2013

Höstens goda

SVAMP
Hösten är väl ändå bra härlig. Just nu njuter jag av sprakande färgprakt var jag än tar mig. De skånska höstvindarna har ännu inte slitet löven från träden och det är vackert vart jag än går. I helgen njöt jag av de härliga avenbokskogarna på Österlen. Här hittade jag lite blandade svampar som blev en härlig svampmacka. Lyckan var naturligtvis störst över att hitta så mycket stolta fjällskivlingar - de smakar ljuvligt när man steker dem riktigt blöta i smör och öser upp på en lätt rostad surdegsmacka. Mums, helt enkelt!

Lördagens skörd

Njutningsfull lunch
LAMM
Helgen på Österlen innebär också en snabbvisit på Dalängarna Gård mellan Knäbäckshusen och Kivik. Strax intill stora vägen ligger detta lilla smultronställe som inte inte bara har fantastiskt gott kaffe som serveras i mysig miljö utan också bakar underbart surdegsbröd i riktiga stenugnar och som föder upp lamm för både egen och andras njutning. I somras var jag där tätt som oftast och då såg det såhär mysigt ut.


Nu på hösten är det dags för slakt och då slaktar man i olika omgångar Nytt för i år är att de erbjuder leverans i Malmö/Lund-området. Kanon! Jag har velat prova deras lamm i några år, men det har liksom inte blivit av. I år, äntligen, fick jag till det och i lördags eftermiddag kunde jag hämta ett nystyckat lamm hos Veronica och Gabriel. Veronica hoppades att jag skulle bli nöjd och talade stolt om att kunder brukar säga att de aldrig tidigare smakat så gott lammkött! Deras lamm har enbart ätit gräs, vilket tydligen är ganska ovanligt. Väl hemma i köket var jag naturligtvis tvungen att provsmaka något ur min låda. Det blev stekta lammskivor med rostad sötpotatis, grillade tomater och ett ljuvligt vitlökdsdoftande kryddsmör. Veronica hade rätt - det var det godaste lamm jag ätit! Fantastiskt gott helt enkelt



Än finns det lamm kvar på Dalängarna och man slaktar igen, snart. Har du lust att ta del av detta fantastiska kött, så kontakta Veronica och Gabriel genast. Du hittar mer info på deras FB-sida: www.facebook.com/DalangarnaGard

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar