måndag 21 oktober 2013

Annorlunda långkok

Har i många år tänkt att jag skulle ge pröva på att koka egen kvittenmarmelad. Ni vet, det brukar finnas i ostdisken på fina delikatessbutiker - svindyr oftast,  men eftersom det är den mest perfekta marmeladen till goda ostar kan jag ju inte låta bli att handla. Jag har fått för mig att det skulle vara svårt att koka kvittenmarmelad och det är kanske därför som jag dragit på det.

Nu skulle det emellertid bli ändring. Jag har ju fått en ny kompis i konserveringsköket genom Tareq Taylor och hans bok "Sylta, safta och lägga in". En kanonbra bok, där andra recept visat sig vara riktigt lyckade. Bestämde mig för att följa även hans guide när det gäller kvittenmarmeladen.

KVITTENMARMELAD

Det hela börjar med att man måste hitta kvitten. Bästa tipset är att leta på torget eller i grönsaksbutikerna runt Möllevångstorget, där man kan hitta lite udda frukter och grönsaker. För er som inte vet hur en kvittenfrukt ser ut, titta här:


Kvitten - förvillande likt ett äpple

VId första anblick ser kvittenfrukten väldigt mycket ut som ett äpple. Men man behöver bara försöka sätta tänderna i det för att förstå att det är något helt annat. Frukten är stenhård och besk och man kan inte för sitt liv förstå hur detta ska kunna bli en ljuvligt god marmelad. Men, mina vänner den förvandlingen är precis vad som sker i grytan tillsammans med lite tålamod, tid och socker. Så här kommer receptet som jag lånat av Tareq:

1 kg kvitten
5 dl vatten
saften av en citron
strösocker - efter fruktmassans vikt.

Tvätta frukterna noga. Dela varje frukt i 8 bitar och lägg i en vid tjockbottnad kastrull. Häll på vatten och citronsaft. Koka under lock i ca 1 timme. Mixa fruktmassan slät med stavmixer  eller vanlig mixer och pressa sedan fruktmassan genom finmaskig sil. Väg fruktmassan och tillsätt liga mycket socker som fruktmassan väger. Koka på svag värme i cirka 45 minuter. Passa på ordentligt - det bränner lätt om det blir för hett! Klä sedan en avlång brödform med plastfolie och häll upp marmeladen. Låt stelna i rumstemperatur. Håller väl försluten i kyl upp till ett år.

Så här fint blev det när jag var färdig. Nu har jag många goda ost-brickor att se fram emot. Prova du också, lätt som en plätt!

Kvittenmarmelad




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar