torsdag 22 november 2012

Orientens hetta är kanon såhär i november

Nu har det varit grått, grått, grått och kallt så himla länge. Känner verkligen för att få in lite färg och hetta i tillvaron. Vad passar då bättre än att laga en riktigt färgstark linssoppa, ordentligt kryddad med österländska kryddor - curry, spiskummin, kanel och kajennpeppar i en härlig mix, För att man inte ska brinna upp slår jag i kokosmöjlk och låter allt puttra i den stora grytan på spisen. Inspiration till veckans soppa fick jag av en god vän som delade med sig av sitt soppkok på FB. Jag utgick från hennes recept och ändrade sen lite efter eget huvud. Tack Irene! Jag gjorde ungefär såhär:

ORIENTALISK LINSSOPPA

6 port

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 morot
2 msk rapsolja
1,5 msk curry
1,5 msk spiskummin
1 tsk kanel
0,5 tsk kajennpeppar
4 dl röda linser
9 dl  kycklingbuljong
1 paket (500g) passerade tomater
1 burk (400g) kokosmjölk
2 msk tomatpuré
2 paprikor, gärna en gula och en röd
ev. salt (behövs förmodligen inte om buljongen är kraftig.
Lime






Till servering

Koriander
Limeklyftor

Hacka löken och vitlöksklyftorna. Fräs i olja i en stor kastrull en stund tills löken blir genomskinlig. Tillsätt kryddorna och låt fräsa med löken en kort stund. Skölj linserna och lägg dem i kastrullen tillsammans med buljong, passerade tomater och kokosmjölk och tomatpuré. Låt puttra i ca 10 minuter. Skala moroten och skär den och paprikorna i tärningar. Lägg grönsakerna i soppan och låt puttra ytterligare 10 minuter, tills linserna är mjuka. Tillsätt ev. mer buljong. Smaka av med salt, peppar och saften från en lime. Servera med färsk koriander och limeklyftor för den som älskar lime,

Gör gärna soppan dagen innan så att smakerna får utvecklas. Vänta dock med limesaften tills det är dags för servering.






Till kaffet

Den här veckan blev det inte något hembakat till kaffet. Däremot bjöds gästerna på direktinflugna delikatesser från Amman. Arabiska kakor är något som är så himla gott och som jag aldrig skulle våga mig på att baka. Bättre att låta dem som kan göra jobbet. Känner mig lyckligt lottad som har vänner som ibland kommer på besök och tar med sig en låda. Roligt också att kunna bjuda på dessa delikatesser när man har besök.



Vill man handla liknande kakor  här i Malmö, så får man nog ta sig till Möllevångstorget. Finns säkert att köpa där, men jag måste erkänna att jag inte har koll på var de har kakor av god kvalitet. Kanske någon av er som läser bloggen som kan tipsa om bra ställen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar