fredag 26 april 2013

Soppfinalen gick i grönt!

Så blev det dags för soppfinalen, sista torsdagen i april. Det känns som att soppsäsongen är över och att det är dags att börja knapra sallad istället. Fick förslag på att jag skulle öppna en salladrestaurang istället, men det tror jag att jag överlåter till någon annan.....

Redan när jag satte igång sopprestaurangen i höstas så  hoppades jag på att jag skulle hålla på  så länge att jag kunde få till en riktigt god nässelsoppa till mina gäster. I helgen funderade jag på om nässlorna hade kommit upp, jag var inte riktigt säker. Jag tog mig därför till Lomma i förrgår för att kolla och blev riktigt glad när jag hittade fullt av nässlor nere bakom Lomma kyrka, nere vid ån. Jag var tillbaka igår för att skörda  - nässlorna ska ju vara nyskördade när man kokar soppa på dem. Det finns massor av nässlor nu, så ge er gärna ut och ut och plocka, men glöm inte handskar.....

Här kommer recept på en väldigt god soppa som jag lyckades få till genom lite experimenterande vid grytan. Tack vare en av lunchgästerna fick jag också ett foto på soppan innan den försvann ner i gästernas gap. Tack, Birgitta!

Nymixad nässelsoppa.


NÄSSELSOPPA

5-6 port

3 liter nässlor
1 liten gul lök
1 schalottenlök
1 vitlöksklyfta
1-2 msk vetemjöl
kallpressad rapsolja
2,5 liter buljong (kyckling eller lantbuljong)
1,5 dl grädde
salt och peppar
finhackad gräslök

3 ägg


Skölj de nyplockade nässlorna noga så att all sand, jord och skräp rensas bort. Koka upp vatten i en stor kastrull och förväll nässlorna några minuter. Plocka upp nässlorna och lägg omedelbart i kallt vatten. Spara kokvattnet! Ta upp nässlorna och kör i en mixer till en slät puré. Tillsätt ev. vatten. Ställ åt sidan.

Hacka löken och vitlöken. Hetta upp rapsoljan och låt sen löken steka tills den blir genomskinlig. Den ska inte bli brun. Pudra över lite mjöl. Häll på buljongen  och grädden och låt koka några minuter. Jag använde mig av en blandning av kycklingbuljong som jag hade i frysen och sen gjorde jag lantbuljong av  nässelkokvattnet och René Voltairs lantbuljongpulver. Blanda till sist i nässelpurén och smaka av med salt och peppar. Strax innan serveringen lägger du i den finhackade gräslöken. 

Servera hårdkokta ägghalvor till. 


Eftersom det var avslutningsfest idag hade jag gjort en lite festligare efterrätt. Min bror hade tipsat mig om recept på oemotståndlig Semifreddo gjord på hemmagjorda maränger och lemon curd. Den blev hur smaskig som helst. Glöm inte att ta fram Semifreddon ca en timme innan den sak serveras så att den hinner bli sädär halvsmält och god. Då kommer smakerna fram på bästa sätt.



SEMIFREDDO LIMONE

ca 10 bitar

200 g små maränger, gärna hemmagjorda
1 liter vaniljgalss av en riktigt god sort.
2 dl vispgrädde
5-6 msk lemon curd (gör själv eller köp på burk)
3 msk mascarpone
riven zest av yttersta skalet på en citron
några nävar flagad och rostad mandel
några nypor flingsalt.

Vispa grädden och blanda i mascarpone och så mycket citronzest du vill ha. Värm försiktigt lemon curd i kastrull på spisen så att den smälter lite. Varva bräddblandning, glass, krossade marånger och ringlad lemon curd i en form med avtagbar kant. Tryck till lite mellan varje lager. Avsluta med ett tunt lager grädde överst så att du fär en jämn fin yta.

Låt blandningen stå en stund så den smälter ihop lite. Ställ in formen i frysen några timmar med plastfolie över, tills allt har frusit ihop. Ta ut och lossa försiktiggt kanterna. Lägg upp på fat, garnera med mandelflarn och strö över flingsalt. Låt semifreddon smälta en aning innan du serverar den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar