fredag 22 mars 2013

Snön ligger vit på taken, endast soppkokerskan är vaken

Ja, så kändes det faktiskt i morse. Ryktet om min goda soppa har spridit sig utanför den närmaste kretsen och jag hade fått en beställning på att leverera soppa till en grupp här i Bjärred. För att hinna med både den beställningen och soppa till mina egna lunchgäster fick jag gå upp i ottan. Det var ljust ute, men samtidigt gnistrande vitt - det är något som inte stämmer.....

Nåväl, efter att ha plockat fram min nya kastrull släppte jag snabbt tanken på det märkliga vårvädret och gick jag igång med dagens soppa. Tänk att man kan bli så glad över en ny kastrull! Tack Caroline för tipset att kolla in Humlegårdens hemsida. Där hittar man fina grytor av restaurangkvalitet och till riktigt bra priser. Jag köpte mig en 16-litersgryta, så nu kan jag koka mycket soppa på en gång. Vill du handla hos Humlegården så hittar du dem här: www.humle.se

Min fina nya soppgryta!
Första soppan att kokas i denna gryta fick bli en härlig svampsoppa. Jag gillade utmaningen att försöka göra en svampsoppa utan grädde. Alltid när man serveras svampsoppa så är den proppfull av grädde och jag frågade mig om det verkligen är nödvändigt. Jag började leta igenom mina gömmor av recept och hittade till slut något som jag ville ge mig på. Lite justeringar som vanligt och vips - en jättegod soppa som var förvånansvärt mättande trots avsaknad av grädde.



SVAMPSOPPA

4-6 port (den räcker till 6 personer om ni inte är vrålhungriga)

20g blandade, torkade svampar (jag tog trattkantareller och karljohansvamp)
1 msk smör
1 msk olivolja
2 lökar, hackade
500g skogschampinjoner, fint skivade
1,25 dl madeira eller sherry (jag tog madeira)
1 liter lantbuljong (enligt originalreceptet kycklingbuljong, men min vana trogen använde jag Renée Voltairs Lantbuljong)
1 msk misopasta
0,5 tsk salt
Några drag med svartpepparkvarnen
Hackad bladpersilja

Lägg den torkade svampen i blöt i 2,5 dl kokhett vatten och låt dra i ca 30 min. Sila av i en skål och spara blötläggningsvattnet. Skiva svampen och ställ åt sidan. Hacks löken och bryn den i smör och olivolja tills den är gyllene (tar ca 10 min). Lägg i champinjonerna och bryn tills saften har frisatts. Tillsätt de blötlagda svamparna och blötläggningsvätskan samt madeiran. Rör om och häll på den heta buljongen. Smaka av med misopasta, salt och peppar. Sjud i ca 15 minuter. Gör gärna soppan dagen innan den ska servera så att smakerna får sätta sig ordentligt. Garnera rikligt med hackad persilja när du serverar.

Ett gott nybakat bröd till och gärna en smakrik ost till det. Jag valde Blå Castello som jag trots sin vanlighet älskar. Funkade jätte-bra tillsammans med soppan.
En favoritost!

Till sist, det blir ingen soppa nästa vecka. Däremot kan ni glädja er åt att jag öppnar ett tillfälligt kafé på Centrum i Bjärred i samband med konstrundorna. Jag finns i en lokal tillsammans med bjärredsfotografen Marie Jönsson som ställer ut sin fotokonst.

Lokalen är möblerad med sköna orientaliska möbler från Yalla! Design. Kom och njut av gott kaffe från Johan & Nyström, hembakat av mig, inspirerande bilder av Marie.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar