fredag 8 mars 2013

Det finns ett tema för varje torsdag och denna vecka var det morotens tur.


Ny torsdag och nya möten. Ordningen återställd och återigen nästan fullt kring mitt lunchbord. Veckans  tema var morot. Jag kokade en härlig morotssoppa och bakade ett morotsbröd därtill. Soppan toppades med en dillpesto med lite annorlunda ingredienser som verkligen blev pricken över i. Ursprungsreceptet innehåller dillfrö. Kvällen innan soppan skulle lagas upptäckte jag att det inte fanns några dillfrön i skafferiet. Jag tog en snabb tur upp till ICA bara för att konstatera att det inte fanns några dillfrön där heller. Vad gör man då? Ja istället för att drabbas av panik och börja resa runt till andra matbutiker gick jag hem och rotade fram något snarlikt i kryddskåpet. Det fick bli fänkålsfrön istället som ju har en liknande smak. Det blev en god soppa. Hur det hade blivit med dillfrön har jag ingen aning om, men det finns kanske någon som kan berätta för mig om ni provar

MOROTSSOPPA

4 port

2 msk olivolja
1 stor gul lök, hackad
4 stora morötter, hackade, 1 morot strimlad med potatisskalare
0,5 tsk dillfrö eller fänkålsfrö
1,25 l kyckling-eller grönsaksbuljong
1 tsk salt
svartpeppar

Hetta upp olivolja och bryn löken tills den blir mjuk, de tar 5-7 minuter. Tillsätt morrötter, dillfrön/fänkålsfrön och bryn ytterligare 10 minuter. Häll över buljongen och låt koka upp. Sänk värmen och låt sjuda i ca 30 minuter under omrörning då och då.

Kör till en slät puré i en mixer eller matberedare. Slå tillbaka i kastrullen, häll i den strimlade moroten och låt soppan få ett uppkok. Smaka av med salt och peppar.

Servera med dillpesto och en dillkvist på toppen.

DILLPESTO

ca 1,25 dl.

50 g feta, smulad
3 msk rostade pinjenötter
20 g dill, hackad
4 msk olivolja
salt och nymalen svartpeppar

Blanda alla ingredienserna i en skål. Smaka av med salt och peppar. Peston ska vara grov i konsistensen. Om du vill kan du hacka pinjenötterna innan du blandar i dem. En smaksak hur man vill ha det!

FALAFELRESAN

Malda kikärtor
Sen måste jag dela med mig av veckans matupplevelse. Jag lovade ju förra veckan att jag skulle återkomma om mitt falafelexperiment, så det gör jag nu. De senaste 20 åren har jag vid några tillfällen gett mig på att försöka göra mina egna falafel. Oavsett recept har det alltid slutat med att jag har en tjock oaptitlig gröt som ligger och simmar i frityrgrytan. Istället för att hamna på tallriken slutar det med att det hela hamnar i komposthinken. Det är rätt många år sedan jag gjorde mitt senaste försök och efter den gången bestämde jag mig för att aldrig mer försöka och istället ta mig till Malmö och Möllevången när suget efter en riktigt god falafel kommer krypande. Men så för en tid sen fick jag tips av en god vän att kolla in ett recept på www.taffel.se och pröva. Jag skulle garanterat lyckas - det här var det bästa receptet i hela världen. Något tveksam var jag, men bestämde mig ändå till sist  för att ge det en chans. Och döm om min förvåning - det blev perfekt! Lyckan var total. Jag, och resten av familjen svävade på moln och var smått lyriska över denna upptäckt. Så alla falafelälskare som läser detta - testa!  Det enkla tricket var att INTE koka kikärtorna utan bara lägga dem i blöt. Dessutom så MAL man ärtorna istället för att köra dem i en mixer eller matberedare. I receptet står det att oljan ska vara 180 grader. Jag tyckte att det blev bäst resultat vid 145 grader. Lycka till!

Här kommer receptet som lånat från Anna Billing på www.taffel.se.

FALAFEL MED TVÅ OLIKA KRYDDNINGAR

500 g kikärter (ger 1 kg färs)
Rikligt med vatten

Typ 1 (vitlök, koriander och sesam):
15 g korianderblad
25 g vitlök, finhackad
20 g skalade sesamfrön (kan uteslutas)
1 msk salt
1 ½ tsk hel spiskummin
1 1/4 dl vatten 

Typ 2 (gul lök och persilja):
100 g gul lök, finhackad
1 dl finskuren bladpersilja
1 msk salt
1 ½ tsk hel spiskummin
1 1/4 dl vatten
Vegetabilisk olja (ej olivolja) till fritering

Lägg kikärter i blöt i en skål med rikligt med kallt vatten i 14 timmar. Byt vatten med några timmars intervall. Skölj dem med nytt vatten. Mal kikärterna i en köttkvarn med grov hålstorlek till en fuktig färs.Blanda färsen med någon av smaksättningarna ovan. Låt stå i minst 30 minuter. Så här långt kan du förbereda innan fritering. Det går även bra att frysa färsen innan du blandar i kryddorna och tina upp den samma dag som du ska fritera falaflarna.Forma falaflar med en tång, mellan två teskedar eller med händerna. Eller använd det fantastiska lilla verktyget som du ser på bilden nedan. Se till att blöta redskapen mellan var annan/ var tredje falafel så att de blir lätta att forma. Lägg dem direkt i fritöskorgen – de tål inte att flyttas.
Hetta upp oljan till 180 grader i en tjockbottnad kastrull eller i en fritös. Fritera tio-femton stycken falaflar åt gången så att det inte blir för trångt i korgen. Undvik att röra falaflarna tills de stabiliserat sig på ytan, då kan du ruska lite på dem så att de separerar sig. När de är lätt guldbruna och flyter upp är de färdiga. Frestas inte att fritera dem för länge, då blir de knallhårda efter en kort stund i rumstemperatur.

Oumbärligt falafelverktyg för perfekta bollar.


Fritera i en vanlig gryta går bra.
Färdiga att äta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar