torsdag 31 januari 2013

En klassiker!

Ja, idag var det dags för en riktig klassiker  som jag aldrig vågat mig på förrut. En hederlig oxsvanssoppa som äldre generationer säkert sörplade i sig i parti och minut.  Det har funnits en skeptisism mot dessa något udda styckningsdelar under många år, men nu när långkoket har kommit tillbaka för att stanna (hoppas jag!), så gör oxsvansen sin entré på scenen igen. Kanske har jag inte tittat tidigare, men jag hittar den faktiskt i köttdisken på Coop. Nystyckad och fin och inte alls så lik en oxsvans som man hade kunnat tro. Jag plockade på mig några paket och begav mig hemåt för att dra igång torsdagens soppa. Jag hade ju utlovat en köttig soppa den här veckan, så oxsvans är vad mina gäster bjuds på.

Jag kan naturligtvis inte hålla mig till ett recept, utan blandar och lite mellan olika varianter som jag hittar i gömmorna. Kryddar sen lite efter eget huvud och "la voilà!" Veckans soppa serverad till några trogna gäster, som trots att det blåste snålt runt knutarna i Bjärred hade tagit sig till min sopplunch.

Så här fina blev mina krutonger!
Första försöket och det blev hur gott som helst! Drar mig inte för att berömma mig själv för denna riktigt, riktigt goda soppa. I hastigheten glömde jag fota veckans soppa. Var alldeles för fokuserad på att försöka få till krutongerna så att det blir sådär jämnt gyllenbruna och frasiga och inte brända och drypande som det så lätt kan bli. Kanske lyckades jag inte så väl som Mannerström hade önskat, men jag hade nog klarat mig hyfsat i konkurrens med de andra tävlande igår på "Sveriges Mästerkock". Bilden på oxsvanssoppan kan ni nog vara utan. Den var nämligen inte så vacker, men smakade  som sagt desto bättre.


För den som vill prova att tämja en oxsvans, kommer här receptet.

OXSVANSSOPPA

4 port

1 dl vetemjöl
salt och svartpeppar
I kg oxsvansbitar
olivolja
1 gul lök, finhackad
1 bit purjolök (det vita)
1 selleristjälk (finhackad)
2 vitlöksklyftor (finhackade)
3 lagerblad
2 apelsiner (finrivet skal)
1 kanelstång (ta en till om du gillar kanel riktigt mycket!)
1 tsk malen ingefära
1,5 tsk rökt paprikapulver
1,3 liter kalvbuljong
3 dl rött vin
250 g kokta små  vita bönor
lite vinäger eller citron
1-2 msk hackad persilja

Servera med brödkrutonger

Blanda vetemjöl, salt och peppar. Vänd oxsvansbitarna i mjölet och stek på hög värme i en gryta tills bitarna blir gyllene. Lägg dem åt sidan  och fortsätt att steka löken tills den är genomskinlig. Tillsätt vitlök, lagerblad, apelsinskal och kryddor och bryn ytterligare någon minut. Slå på buljong och vin och koka upp. Sänk värmen så att soppan sjuder och lägg i oxsvansbitarna. Täck med lock och låt sjuda i 2-2,5 timme eller tills köttet faller av benen. Ta upp oxsvansbitarna och ta av allt kött och lägg tillbaka i soppan. Kasta benen. Tillsätt bönorna. Smaka av med salt, peppar, citron/vinäger.
Servera med hackad persilja och krutonger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar