torsdag 6 december 2012

Julavslutning Hemma hos Anna

Idag var det riktig julstämning. Snön singlade stilla mot marken utanför fönstret och det kändes underbart att sitta inne i värmen och titta ut på det kalla, vackra. Sista sopplunchen innan jul och som tidigare torsdagar fullt kring bordet av glada soppentusiaster. Idag hade jag gett mig på en soppa jag aldrig tidigare provat, nämligen fänkålssoppa med apelsingremolata. Fånkål är en av mina grönsaksfavoriter, så en soppa på den kan bara inte blev fel. Det blev den inte heller - den blev helt rätt! För att ytterligare framhäva den ljuva anissmaken så spetsade jag med lite Pernod. Kanongott!


FÄNKÅLSSOPPA

4 port

1 msk smör
1 msk olivolja
2 purjolökar, endast de vita och ljusgröna delarna, hackade
2 lökar, hackade
1 vitlöksklyfta, pressad
1 stort fänkålsstånd, hackat och med de krysiga ”dillbladen” sparade till gremolatan
1,5 dl vitt vin
8 dl grönsaksbuljong
salt
peppar
muskot
2,5 dl matlagningsgrädde
2 tsk Pernod
pressad saft från en apelsin

Hetta upp smör och olja i en stor gryta över medelvärme. Lägg i purjolök, lök, vitlök och fänkål och bryn i 15 minuter under omrörsning då och då. Slå i vinet, koka upp och låt sjuda tills vätskan kokat in. Tillsätt buljong, salt, peppar, muskot. Låt sjuka 10 minuter tills grönsakerna är mycket mjuka.

Kör soppan till en slät puréi en mixer och slå tillbkaka i grytan. Hetta upp försiktigt. Rör i grödde och Pernod. Smaka av med pressad apelsinsaft, salt och peppar.

Servera med apelsingremolata.




När man lagar soppa så ska man ju helst använda buljong som man kokat från grunden. Men det har man ju sällan tid och orka att hålla på med. Det finns bra alternativ. Själv använder jag ofta René Voltairs Lantbuljong. Den är ekologisk och innehåller inte en massa konstiga tillsatser, bara äkta vara. Prova den, jag vågar lova att du inte blir besviken.








Till soppan blev det en apelsingremolata. Tänk på att använda ekologiska apelsiner om du gör den här röran. Då slipper du alla kemikalier som man besprutat de vanliga apelsinodlingarna med.

APELSINGREMOLATA

2 msk finhackad bladpersilja
2 msk finhackade fänkålsblad
4 tsk hackad vitlök
2 tsk rivet apelsinskal från ekologisk apelsin
1 msk god olivolja
0,5 tsk havssalt

Lägg alla ingredienser i en skål och blanda väl.


Sen hade jag för första gången på riktigt länge bakat surdegsbaguetter. Jag började redan i måndags med att sätta surdegen och i går var den färdig att användas. Blandade till degen och lät den jäsa i kylen över natten. Resultatet blev över förväntan. Nu ska jag bara komma ihåg att mata min surdeg varje dag så att jag kan baka mer till helgen. Inte svårt alls. Kräver bara tålamod och framförhållning, ingredienser som förvisso kan vara rätt svåra att få tag på......





Till kaffet blev det så klart pepparkakor med lite fin kristyr. I år hade jag hittat en recept på pepparkaksdeg som innehöll lite kallt kaffe. Gav en härlig mörkbrun färg till kakorna. Kristyren gjorde jag i år med äggvita som jag först vispat till ett hårt skum (som till maränger) innan jag blandade i florsockret. Blev väldigt fin konsistens och lätt att dekorera med.

Nu blir det jullov i sopprestaurangen. Tillbaka i januari igen. Önskar er alla en riktigt GOD JUL!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar